FIREMNÍ INSTAGRAM SÁM NEBO SI HO NECHAT SPRAVOVAT?

Mám v sobě dlouho jedno téma, které se mě samotné dlouho týkalo a vlastně pořád v nějaké míře týká.
Nechat si spravovat Instagram firmou / či profesionálem nebo si vyhradit čas a tvořit si svůj obsah sám?
Samozřejmě je ještě mnoho dalších variant jako například že si necháte vyfotit fotky a pak je nasazovat sám, ale co je ta ideální rovnováha pro vás? Pojďme jí najít nebo se alespoň navést. Nechceme se totiž koukat na Instagramy velkých firem, které zoufale potřebují pomoc a nebo na nadšené menší firmy, které skvěle začnou a pak jim dojde dech. Že ano…

Pojďme si nejdřív zodpovědět jednu otázku.

Proč máme firemní Instagram? 

Víte? A víte to opravdu? Nebo si říkáte něco jako „asi bychom ho měli mít, když je to ten trend“. Nebo si říkáte, že Instagram je super platforma, jak prodat svůj business. No, tak pokud máme důvod proč, tak se pojďme přesunout pod jeho správu.

 

1. Správa firemního Instagramu pod firmou nebo profesionálem
(a na co si dát pozor)
– Jak vybrat toho správného člověka (berme to i pro firmu, protože za tou také stojí lidi). Rozhodně doporučuji dle referencí. Podívejte se na to, jak daný člověk na firemním profilu funguje, jak ho spravuje a chvíli to sledujte. Zaměřte se na to, jestli jsou příspěvky pravidelné, jestli jejich texty odpovídají firmě, jestli se objevují a jak vypadají i Instastories, jak komunikuje s fanoušky, zkuste třeba napsat zprávu a uvidíte, zda firma odpoví. Koukejte se na to, zda celý feed lahodí vašemu oku, jak vypadají fotky, zda využívá veškeré formáty možné reklamy (označení produktů, IGTV a další možnosti) a jestli se zvedá počet sledujících a jaký poměr lajků je na fotkách vzhledem k počtu sledujících.
– Když si vybereme toho správného člověka, nejlepší je si dát osobní schůzku, ale samozřejmě je dobré daného případného správce na schůzku připravit třeba emailem.
Každá firma musí vědět, jaký je jejich cíl na Instagramu – zda to je Brand awareness, konkrétní prodej věcí, nebo další možné cíle – takzvané Key performance Indicators.
– Připravte možného správce na vaši schůzku, řekněte mu přesně očekávání a nechte ho vytvořit obsah na prvních pár dní textově i fotkami, aby se očekávání opravdu sešla.
Mnohokrát jsem slyšela očekávání, která se ale absolutně lišila pak od reality a místo sjednané práce jsem dělala spoustu věcí navíc, které bych ale nedoporučila. Pak Instagram nerostl a firma nebyla spokojena a já taky ne, protože vlastně nešlo o moji práci.
Jako firma je dobré si uvědomit, že jste si najali profesionála a to, že Instagram ovládte pro váš profil neznamená, že víte, co dělat a jak svůj účet spravovat firemně.
– Když si plácnete a sednete v komunikaci i lidsky, nechte firmu konat alespoň několik měsíců. Instagram je sice od slova Instant, ale změny nenastanou hned.
Sama jsem měla spoustu firem, které před mým nástupem používaly aplikace třetích stran, které absolutně narušily algoritmus a tam byla moje práce složitější a hlavně dlouhodobější než jsem všechno napravila.

Kdybych byla v roli firmy, zaměřila bych se na tyto body: pravidelné příspěvky – samozřejmě podmíněné tím, že je co dávat na Instagram, pravidelné Instastories a jejich tvorba, komunikace s fanoušky a trávení času na firemním Instagramu (mnoho lidí zapomíná na to, že pokud na firemním Instagramu netrávíte tolik času jako třeba na svém osobním účtu, počet sledujících bude stagnovat.  Ve většině případů se toto neděje! Profesionál musí z firemního účtu lajkovat, komentovat, podporovat algoritmus), možná komunikace s Influencery, nápady (IGTV, videa, akce, soutěže atd).
A teď poslední, velmi důležitá věc. Prosím, pokud už někomu Instagram svěříte – věřte mu a nechte mu plné pole působnosti a vaši důvěru.

Napíšu vám jeden příklad za všechny. Měla jsem klienta, pro kterého jsem měsíc spravovala Instagram. Před mou správou měl IG 2 roky, nasdílel 9 fotek, dorostl do 36 sledujících. Začala jsem účet spravovat, vzrostli jsme na 400 sledujících za měsíc, u postů byly komentáře, klient měl radost, všechno šlo skvěle, kavárna začala být plnější.
Po měsíci se ale z neznámého důvodu rozhodl, že to už umí a že vlastně může začít sám.
První fotka, co přistála na účtu byla etiketa Slivovice, druhá pesto (ne ve skleničce, prostě pesto vevnitř sklenice a byl vidět jen rozmazaný vnitřek, nic víc). Není to legrace, ale doporučuji investovat do školení nebo do správy od profesionála. Vždyť tvoříte svoji značku a sociální media jsou relevantním zdrojem, který může mít větší zásah než třeba tištěný časopis a ještě ho můžete měřit!
P.S: Kavárna už zavřela.

Co by měl profesionál doručit: 
To, co si nastavíte. Pak je důležité zhodnotit, zda to přináší KPI´s a vizuální identitu, co jste si nastavili.
Moje oblíbené přísloví je: Inspect what you expect. Tak do toho!

2. Správa firemního Instagramu vaším týmem, vámi samými
(jak začít a nepolevit)
Především mít Instagram na priority listu, který si prostě každý den odškrtnete. Prostě si na Instagram vyhraďte čas jako třeba na e-mail.
Pokud už se dostane jeho správa na váš list priorit, nestavte ho níž tím, že je to „jen“ sociální síť.
– Vyškolte se. Pokud se o Instagram zajímáte rekreačně, pak doporučuji školení (Mocup.space nabízí moje školení, ještě tento měsíc). Je důležité pochopit fungování Instagramu a nastavit si stejně jako třeba u businessové strategie, vaši firemní Instagram strategii.
Dávno to není o tom jen publikovat fotky, které vlastně jsou hezké, ale nejdou k sobě a nevypráví příběh, který chcete vyprávět.
– Nastavte sami sobě KPI´s. Co je váš cíl? Co chcete dosáhnout? Buďte na sebe stejně tvrdí, jako byste byli na profíka.
– Buďte pravidelní. To je jedna z věcí, které často vidím u firem, které si Instagram spravují sami. Začnou, super rychlostí, stories denně, příspěvek, krásné texty… ale vydrží to měsíc.
Zkuste být o krok vpřed. Udělat si svůj plán na měsíc dopředu, připravte si příspěvky, buďte prostě o 9 fotek vpředu tak, aby když nastane jiná priorita ve firmě, aby to neovlivnilo váš Instagram.
– Využijte všech formátů reklamy.
– Buďte na něm efektivně, ale ne moc ani málo.
– Buďte na sebe stejně tvrdí, jako byste byli na agenturu.
Ztotožnili jste se s něčím? Napište mi sem nebo na Instagram či mail, co si o tom myslíte a příště se podíváme na Influencery!

With love, Karol

Share:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *